Sådan sælger du din kunst

2 gode måder som du kan sælge din kunst

Hvis du maler, drejer keramik, udformer skulpturer, puster glas, laver smykker eller noget helt tredje og gerne vil sælge det og tjene penge – så er her vores guide til 2 gode måder at få succes.

  1. Sælg din kunst online på webshop og Instagram.
  2. Udstil og sælg din kunst i et galleri eller butik.

Sælg din kunst online på webshop og Instagram

Du kan selv bygge en webshop i fx Woocommerce eller Shopify hvis du har lidt teknisk kunnen. På den måde beholder du hele fortjenesten når sælger din kunst.

At sælge kunst i din egen webshop er også den mest ambisiøse og sværeste måde at sælge dine kunstværker, og det kræver at du først bruger meget tid på at opbygge en stor følgerskare på Instagram og Facebook så du kan få trafik på din webshop.

Hvis du vil sælge din kunst på din egen webshop kræver det at du opretter et selskab, bygger webshoppen, selv står for forsendelser, yder god kundeservice, laver regnskab, har fokus på SEO (synlighed på Google), bruger ressourcer på online markedsføring og vedligeholder din webshop.

Alle overstående ting er ofte meget tidskrævende og et fuldtidsjob i sig selv. Så overvej om det er det værd når du samtidig skal være kreativ og bruge tid på at lave din kunst. Hvis du henad vejen for brug for hjælp til overstående til fx at bygge webshoppen eller markedsføring kan det blive en meget dyr fornøjelse.

Du kan også prøve kun at sælge din kunst på Instagram. Men det kan være udfordrende fordi at Instagram ikke oprindeligt er lavet til at håndtere salg af fysiske produkter og det er ikke officielt lovligt at bruge en Instagram profil kun til at sælge fysiske produkter. Desuden er det meget bøvlet og derfor vælger de fleste alligevel at bygge en webshop eller en helt anden løsning.

Fordele ved at sælge i din egen webshop

  • Du beholder hele din fortjeneste.
  • Du er herre i eget hus og skaber din egen fortælling som kunstner.

Ulemper ved at sælge i din egen webshop

  • Du skal oprette en virksomhed.
  • Du skal bygge webshoppen.
  • Du skal have en indløsningsaftale (modtage kortbetaling online).
  • Du skal have en stor følgerskare (på fx Instagram).
  • Du skal bruge penge på markedsføring.
  • Du skal konkurrere med andre webshops på Google (SEO).
  • Du skal pakke og sende din kunst.
  • Du skal lave god kundeservice 24/7.
  • Du skal vedligeholde din webshop jævnligt.

Udstil og sælg din kunst i et galleri eller butik

Dem nemmeste måde at sælge din kunst på er at udstille og sælge det i en butik eller i et galleri. Princippet i et galleri og butik er den samme. Du kommer med kunsten og de udstiller og sælger det til deres kunder.

En butik tager en større eller mindre del af udsalgsprisen. Det kaldes kommission. Det er den største ulempe ved at sælge dine værker i en butik. I nogle butikker vil de måske hellere købe din kunst med det samme og derefter sælge det. Men det er sjældent da der altid vil være en usikkerhed og kunst kan sælges og i sær hvis det er unikas.

Tilgengæld er der også mange fordele ved at sælge i en butik. Du sparer massevis af tid på drift af din webshop og virksomhed. Du kan altså fokusere på at kreere ny kunst – som formentligt var det du ønskede i første omgang. Samtidig skaber butikken god markedsføring for dig og din kunst – afhængigt at “kvaliteten” på butikken selvfølgelig. Når kunder besøger butikken og ser din kunst i flotte omgivelser giver det en “wow effekt” og besøgende vil blive nysgerrig på dig.

Mange butikker i dag har også en webshop som markedsfører deres kunst, ikke kun til Danmark men til hele verdenen og det er en god måde at “sparke døren ind” til et større marked og skabe et navn for dig selv.

Alt i alt kan det faktisk give god mening og bedre økonomi for dig at sælge i en butik, da du både vil kunne sælge mere kunst og få mere tid til at lave nyt.

Det er oftes drømmescenariet at sælge og udstille i en flot butik med et godt navn. Derfor er det heller ikke altid nemt at “få foden ind” og starte et samarbejde.

Kræss er en populær design- og kunstbutik i København med en stor webshop. Hvis du vil sælge din kunst i Kræss kan du ansøge online her.

Fordele ved at sælge i en butik

  • Du kan udstille din kunst i flotte omgivelser på gode addresser.
  • Du opbygger en støre følgerskare igennem besøgende.
  • Du kan opnå salg udenlandsk igennem deres webshop.
  • Du kan bruge din tid på at skabe ny kunst og dedikere dig til det du brænder for.
  • Du skal ikke varetage forsendelser og kundeservice.
  • Du skal ikke drifte og vedligeholde din webshop.
  • Du skal ikke bruge tid på markedsføring og SEO.

Ulemper ved at sælge i en butik

  • Du for en mindre fortjeneste (numindre at du sælger mere).
  • Det er ikke altid nemt at komme ind og sælge i de gode butikker.

Jeg håber at du kunne bruge vores guide til at skabe en en god forståelse af hvordan du som kunstner bedst kan sælge din kunst. Uanset hvordan du vælger at gøre det 👩‍🎨

Guiden er skrevet af Jonatan fra Kræss. Jonatan har bygget mange webshops for kunstnere som har solgt kunst. Han har også bygget hele Kræss webshop.

Kræss udstiller og sælger kunst i vores butik i København og webshop for mere end 170 kunstnere.